Lesaanbod scholen

NME Beverwijk en Heemskerk organiseert activiteiten op het gebied van natuur, milieu en duurzaamheid. Scholen in de gemeenten Beverwijk en Heemskerk kunnen kosteloos gebruik maken van onze NME-lesprogramma's. Onderstaand aanbod is te reserveren via www.nmewijzer.nl. Hier vindt u ook ons volledige aanbod.

Strandles NIEUW

• Leeftijd: groep  3 t/m 8

Tijdens deze excursie leren leerlingen over allerlei facetten van het strand.

Locatie: strand Wijk aan Zee

Excursie Tennet NIEUW

• Periode: het hele jaar
  • Leeftijd: groep 7 & 8

De leerlingen leren alles over windmolens en windenergie op het terrein van Tennet in Wijk aan Zee.

shutterstock_221553178

Recycling in de natuur

• Periode: hele jaar
  • Leeftijd: groep 5 t/m 8

Een gastles van Evertjan hoe de natuur haar afval opruimt, met als tegenpool het afval van mensen.

Mevrouw de Uil

• Leeftijd: groep 1 t/m 8 en BSO

Tijdens deze gastles worden de leerlingen meegenomen in de wereld van de uil. Aan de hand van voorbeelden en materialen vertelt de valkenier over het leven van de diverse soorten uilen. Ook gaan de kinderen braakballen uitpluizen om de eetgewoonten van de uil te onderzoeken. Er zijn GEEN levende vogels aanwezig.

Klimaatshow

• Leeftijd: groep 6 t/m 8

Tijdens deze gastles gaan leerlingen op een interactieve manier aan de slag met actuele vraagstukken over het veranderende klimaat.

Waterdiertjes

• Periode: april t/m oktober
  • Leeftijd: groep 3 t/m 8

Met een schepnet gaan we op zoek naar het leven in de beek bij park Westerhout. Verbaas je over de verschillende vangsten!

Loop mee met de schaapskudde

• Periode: mei t/m oktober
  • Leeftijd: groep 3 t/m 6

Wandel mee met de schaapsherder en haar kudde, aai de schapen en leer hoe schapen leven.

Bosw8er in de klas

• Leeftijd: groep 1 t/m 8

Een echte boswachter zorgt voor een absolute natuurbeleving in de klas, d.m.v. zijn verhalen en materialen. De invulling van de les varieert per seizoen.

UPDATE: I.v.m. de Corona maatregelen is deze les nu ook buiten uitvoerbaar.

Jutten en de plasticsoep

• Periode: april t/m oktober
  • Leeftijd: groep 1 t/m 8

Driedelige lessenserie over het wereldwijde probleem van de plasticsoep. Les 2 is een les op het strand, namelijk plastic jutten in Wijk aan Zee! Kom ook met de klas in actie tegen de plasticsoep!

Kabouterspeurtocht

• Periode: september t/m november
  • Leeftijd: groep 1 t/m 3

Tijdens de kabouterspeurtocht speuren de kinderen naar kabouters in het bos en voeren zij diverse opdrachten uit.

Strandexcursie

• Periode: mei t/m september
  • Leeftijd: groep 5 t/m 8

Volg deze leuke les op het strand van Wijk aan Zee! Kom met de klas sleepnetvissen en verbaas je over het leven in de zee.

Duurzame energie

• Periode: het gehele jaar
  • Leeftijd: groep 6, 7 en 8

Tijdens deze twee uur durende gastles gaan de leerlingen van groep 6,7 of 8 aan de slag met de thema’s windenergie, verwarming en zonne-energie.

Boer zoekt hulp

• Leeftijd: groep 1 t/m 4

Kinderen gaan op de kinderboerderij aan de slag met verschillende taken zoals was ophangen, omgang met dieren en het opruimen van het erf.

Van graan tot pannenkoek

• Periode: het gehele jaar
  • Leeftijd: groep 3 t/m 5

Maal de graankorrels, melk de koe en haal eieren bij de kip en maak uiteindelijk jouw eigen pannenkoek.

Bijenles door de imker

• Periode: maart t/m oktober
  • Leeftijd: groep 4 t/m 8

Leerlingen leren over de belangrijke rol en het leven van de bij. Ook het belang van de bijenkast wordt onder de aandacht gebracht.

Meneer de Pauw

• Periode: maart t/m oktober
  • Leeftijd: groep 1 t/m 3

Lesprogramma waarbij de leerlingen allerlei voel-, ruik-, kijk-, en luisterspelletjes uitvoeren om de dieren van de kinderboerderij te leren kennen

Excursie naar Heemskerkse tuinder

• Leeftijd: groep 3 t/m 8

Op locatie leren leerlingen over zaaien, planten, wieden en oogsten. Luister en doe mee met deze leuke les.

Fotospeurtocht op Kinderboerderij de Baak

• Leeftijd: groep 1 t/m 6

Ga in een groepje op zoek naar de foto's uit het boekje en leer over de dieren op Kinderboerderij De Baak.

Jonge dieren speurtocht

• Periode: februari t/m mei
  • Leeftijd: groep 4 t/m 6

Tijdens deze speurtocht zoeken de leerlingen naar vragen die over de hele kinderboerderij verstopt zijn. Eventueel ook geschikt voor groep 3, mits er per groepje van 4/5 leerlingen begeleiding aanwezig is.