Terugblik: avond- wandeling Nacht van de Vleermuis

Gepubliceerd op 7 september 2020

Zaterdagavond, de schemering valt en wat ook valt zijn regendruppels. Veel regendruppels. Niet de ideale weeromstandigheden om vleermuizen te spotten. Terwijl het juist vanavond om deze dieren draait.

Wie was er als jongetje niet in de ban van Batman ( en mogelijk nog!). Grappig detail is dat de deelnemers die zich op hebben gegeven allemaal damesnamen zijn! Dat zegt natuurlijk nog niets over de deelnemers die ze meenemen. De heer die iedereen bevlogen kan vertellen en deze avond meeneemt op pad is Richard Witte van Bureau Endemica. Zijn bureau is gericht op ecologisch advies, onderzoek en educatie. NME, Natuur & Milieu Educatie, heeft deze avond voor volwassenen georganiseerd.

Het was een leuke excursie die om half negen van start ging vanaf ’t Koetshuijs aan de Tolweg. Deze locatie heeft alles in zich om er een mooie avond van te maken. Het kasteel Assumburg, met menig schuilplekje tussen de open voegen, de kasteeltuinen en de lange lanen met daarlangs waterpartijen zijn bij elkaar ideale plekken voor vleermuizen. Over lange waterlanen foerageren vleermuizen, oftewel een vakterm voor jagen naar voedsel. Vleermuizen scheren over het water al happend naar vliegjes die hierboven schermen. Het buffet is geopend! Na een volle maag is het tijd om ondersteboven, of tegen een muur aan in slaap te vallen. Het liefst kruipen zij door nauwe kiertjes op donkere plaatsen waar een constante temperatuur heerst. Waar en wanneer ze dat doen heeft mede met de tijd van het jaar en het soort te maken. Zo verblijven vleermuizen in zomer- of winter-verblijven en hebben ze kraamkolonies voor de dames met kroost. Luxe hoor!

Dan is het 22:00 uur en komt het met bakken uit de hemel vallen, tijd om de excursie te stoppen. Een kenner weet, regent het, dan blijft de vleermuis lekker hangen waar hij hangt. Het is dan wel geen zonaanbidder, maar regen houden ze zeker niet van. Jammer genoeg waren de vleermuizen toen nog niet aan het baltsen. Pas na de regen, rond 22:45 hoorde Richard ze baltsen, maar inmiddels waren de deelnemers al weg. Eerder op de avond heeft iedereen wel volop (Dwerg) vleermuizen gehoord en gezien. Rosse- en Laatvliegers lieten het, in tegenstelling tot vorig jaar, afweten.

Wil je dit ook een keer zelf beleven, of andere interessante excursies kosteloos bijwonen? En ben je een inwoner van Beverwijk of Heemskerk? Neem dan eens een kijkje op onze website www.nmebeverwijkheemskerk.nl of volg ons op facebook! Aanmelden gaat heel gemakkelijk. Tot ziens bij een van onze activiteiten!