projecten

Projecten

Naast lespakketten, themamiddagen en excursies en lezingen, organiseren wij ook activiteiten rondom jaarlijks terugkerende thema's, zoals de Nacht van de Nacht en de Boomfeestdag. Over deze activiteiten leest u op deze pagina.

Mis het niet en bezoek kosteloos onze tijdelijke tentoonstelling: Dinosaurussen

In 2024 komt de tijdelijke Dinotentoonstelling terug op Kinderboerderij de Baak. De tentoonstelling is van 18 december 2024 tot 20 januari 2025 te zien in de educatieruimte.

Deze tentoonstelling heeft heel veel informatie over het leven van dinosaurussen, de verschillende soorten en is interactief. De tentoonstelling is geheel gratis en dagelijks te bezoeken van 10.00-16.30 uur in de educatie ruimte van Kinderboerderij de Baak.

Pollution Art Project schoont stranden op

Als de bikini’s en zwembroeken weer schoon in de kast liggen, ligt het zwerfafval nog op de stranden. Helaas, maar waar. In plaats van de voorjaarschoonmaak starten we daarom na de vakantie de grote zomerschoonmaak. Al het toeristisch-, scheeps- en overig zwerfafval gaan we samen met klassen oprapen en hergebruiken in een kunstwerk. Het kunstwerk wordt door kinderen samen met een kunstenaar gemaakt. Dit is samengevat het Pollution Art Project. De Engelse term pollution staat voor vervuiling, verontreiniging, milieuverontreiniging. Om de thema’s toerisme, duurzaamheid, zwerfafval en kunstzinnige vorming te verbinden, biedt het Cultuurhuis Heemskerk samen met de gemeente Heemskerk dit gratis project aan. NME heeft haar zelf ontwikkelde lespakket Jutten en de Plastic Soep hieraan verbonden.

Kinderen bedenken oplossingen voor het bedrijfsleven

Al twee jaar op rij doet NME mee aan de jaarlijkse Hackathon georganiseerd door Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk. Een hackathon is hartstikke hip en komt van origine uit de IT. Het doel is om in 24 uur tijd, een innovatieve en creatieve oplossing te bedenken voor een probleem van een bedrijf. In Beverwijk wordt dit concept vertaald naar een bijeenkomst waar bedrijven een probleem in de vorm van een challenge voorleggen aan basisschoolleerlingen. De kids gaan onder leiding van Het Centrum voor Kunsten aan de slag met het zoeken en bedenken van oplossingen. De doelgroepen van NME/de Omgevingsdienst zijn op één middag aanwezig, namelijk: bedrijven en kinderen! Een super combi, waar wij graag bij aanwezig zijn. Want we hebben de spontane, open minded, creatieve geest van kinderen zo hard nodig voor het oplossen van “grote mensen dilemma’s”.

Bedrijven en andere organisaties die een challenge in willen brengen kunnen contact opnemen met de projectleider Mark van der Jagt. De kinderen die meedoen aan de hackathon worden geselecteerd door de scholen. Woon je in Beverwijk, zit je in groep 5/6 en heb je zin om mee te denken over jouw toekomst, vraag dan aan je leerkracht of je school mee doet.

Nacht van de Nacht

Jaarlijks worden er tijdens de Nacht van de Nacht avondwandelingen georganiseerd in natuurgebieden binnen de gemeente Beverwijk en Heemskerk om bewustwording omtrent lichtvervuiling te creëren. Dit jaar zal de Nacht van de Nacht plaatsvinden op 26 oktober 2024!

Boomfeestdag

Boomfeestdag is een jaarlijks evenement waarbij kinderen door het hele land helpen met het planten van nieuwe bomen. Kinderen uit de gemeenten Beverwijk en Heemskerk worden uitgenodigd om hierbij te helpen zodat ze een bijdrage leveren aan een groene, leefbare en duurzame wereld.